الأحد، سبتمبر ١٧، ٢٠٠٦

مودي راب

انا مين

انا اسمي محمد اسامه.. شهرتي مودي راب

ده الاسم اللي كنت اخترته لنفسي لما بدأت في عالم موسيقي الراب
بدأت اسجل اغانيا سنة 2001 و كانت اغنيه اسمها مقاطيع الشارع ..
بحب دايما ابدأ بكلامي من اللحظه اللي انا فيها .. عشان اللي فات خلاص خلص و مش بحب احكي عنه كتير .. جايز مع الوقت اتكلم عن اللي فات لما يستع صدري للكلام
عاوز اقول اني مع الوقت و مع مرور حوالي 7 سنوات زادت خبرتي في جوانب العالم ده
و بما اني عايش في مدينه المنصورة رغم انها مدينة الفن و الفنانين ألا ان اللون ده بالذات من الموسيقي كان صعب الاقيه متوافر فيها و كان من الصعب جدا الاقي اللي يساعدني في هوايتي ..
بدأت اتعلم ازاي اعمل كل حاجه بنفسي .. و دلوقت وصلت لمرحلة اني من الصعب اني مكونش مشارك في كل حاجه بنفسي رغم اني في الاول كنت ببحث عن من يساعدني و يضع موهبته علي موهبتي ..
انا دلوقت بألف و بلحن و بغني صولو و بغني راب و بوزع الموسيقي و بسجل صوت و بعمل مكساج ..!!!
كل ده مع المران و التعليم و التكرار و القعاد قدام الكمبيوتر علي البرامج ليل نهار عشان اتعلم .. اتعلم من ايه ؟؟ من المران بس !!
انا مش دارس للموسيقي .. لكن بعرف اوزع .. معرفش ازاي .. بس ده اللي بيحصل
طبعا الكلام كترو الناس زهقت .. و من حقكو تسمعو
ده رابط الموقع بتاعي
و عشان اسهلها عليكو ده رابط اخر البوم انا عملته و الالبوم بعنوان - جندي
انا بحب الراب لانه الراب هو الكلام .. عارفين يعني ايه الكلام ؟!!
لما الكلام يوصل لمرحله انه يكون فن .. ده بيكون اكيد نوع من الادب .. لكن لما يبقي علي صوره موسيقي ده اكيد حاجه جديده و حاجه لازم يبقي فيها تمعن ..
انا مش برص كلام علي الرتم كده و خلاص و اعد اتنطط علي المسرح .. انا بقول كلام انا فاهمو و حاسو ..
لو كنت بتكلم عن نفسي . فده في اطار اني واحد من الناس و ان مشاكلي ممكن تكون مشاكل القطاع الاكبر من شباب مصر
بتكلم عن فلسفتي و عن وجهة نظري في الحياه .. و اللي انا شايفه صح و اللي انا شايفه غلط
بلاقي في الهوايه دي افراغ لكل الكبت اللي انا فيه ..
كل حاجه
مفيش حدود
و في الاخر انا مجرد واحد منكو .. مش واحد من الشباب .. لأ
واحد من البني ادمين اللي في البلد دي

3 Comments:

At ٤:٣٧ م, Blogger Mody Rap said...

اهلا اهلا
فنكوشا بنفسها هنا
منوره المدونه والله
الالبوم يودي في داهيه يا فنكوشا وقلتلك لما تسمعيه امسحيه زي جوابات الحبر السري لما بيحرقوها
اللي هينزل الشريط طبعا هيتاخد في الرجلين
بس لو اثبت انه تبع رابطة ما علينا
ممكن يعفي عنه
استنيني و انا هروق عليكي في المدونة بتاعتك

 
At ٥:١٤ ص, Blogger winners said...

ايه الجمال ده ياباشا الله ينور علي والله

على فكره انا من اشد المعجبين بلرااب ويا سلام اما يبقا مصرى

شغااااااال يا بوب وربنا يوفقق ان شاء الله وتوصل للى انتا عاوزو واكتر

 
At ٧:٤١ م, Blogger ســـــامح هــــــاشم said...

مودى باشا
أعرفك بنفسى...
أنا سامح هاشم..
واحد من ضمن البنى آدمين اللى كنت بتتكلم عنهم..
أنا شغال فى التكنو والترانس والهاوس..
بس فعلاً إنت والباند الهايل حببتونى فى الراب..
أنا تقريباً عندى كل تراك انت عملتله
ابلود ، حوالى تسعين تراك..
لكن فعلاً أكتر أغانى عجبتنى على التوالى هى:
فكك منى
راجع أغنى
حتى لو صوتى حلو
ملوك اسكندرية
وطبعاً الطاعون
وأكييييييييد الطوفان
هههههههههه
(-;
أنا ضيفتك عندى على الـskype على أمل انى أقفشك أونلاين..
كنت عايز أسمعك شغلى..
ممكن يعجبك ، بالرغم من أنه بعيد كل البعد عن الراب والهيب هوب..

حالياً أنا باتدرب فى هندسة الصوت فى الـART كتمهيد عشان أعرف أشغل الاستوديو بتاعى..
على فكرة احنا بنستعمل نفس برامج نفس الشركة ، بس بفرق الإصدارات..

لو عايز تشتغل باحتراف فعلاً ماعنديش غير نصيحة واحدة..
جرّب تشتغل ببرنامج من الاتنين دول:

protools
cakewalk sonar

_______

ولو احتجت أى دعم اتصل بيا أو ابعتلى على الميل

don_voodoo@hotmail.com
don_voodoo@yahoo.com
don_voodoo@skype

mobile:
0108423727
0112898085
______
مع تمنياتى بمزيد من التقدم يا مودى

 

إرسال تعليق

<< Home